sunnuntai 29. lokakuuta 2017

Olen mitättömän suuri

Palavan koivun käry. Halot paukahtelevat nuotiossa. Kipinöitä lentelee suuressa kaaressa soraan jalkojeni juureen. Yksi lentää viereeni puupenkille, hiilihangon viereen, ikään kuin muistuttaakseen minua sen olemassaolosta. Tartun hiilihankoon laiskasti ja tutkin sitä lähemmin. Se voisi olla melkein kaunis, ellei se olisi niin saastainen eikä siitä puuttuisi kolmatta sormea. Kaiken lisäksi puinen kahva on läpeensä laho, mikä on ymmärrettävävää näissä olosuhteissa.

Nuotiopaikka on pienen mäen päällä, jota ympäröi itäiseltä puolelta mustana virtaava jok ja läntiseltä puolelta tiheään kasvava metsä. Ryteiköksi minä sitä mielummin kutsuisin. Umpeen kasvaneet polut ja rähjäinen metsänreuna todistaisivat inhoni aiheelliseksi ellei kaikkea nuotion liekkien luoman valon ulottumattomissa olevaa peittäisi kaikennielevä pimeys. Syysyön pimeä ei pelota minua, se vain vahvistaa rakkauttani edessäni palavaan liekkiin. Sen sijaan yön kylmyys alkaa pikkuhiljaa raivostuttaa minua. Kasvoni, käteni ja jalkani pysyvät kyllä lämpiminä, mutta selkäni jäätyy hiljalleen. Kylmyys tuntuu ohuilta sormilta ja käärmeitten kieliltä, pahansuovilta kuiskauksilta ja itseinhon täytteiseltä naurulta.

Heitän koivuhalon tuleen ja yritän keskittyä lämpimään tuleen edessäni. Liekit syleilevät ja nuolevat uutta puuta, kasvaen yhä korkeammiksi ja houkuttelevimmiksi.
Vaikka edessäni olevat liekit kasvavat yhä suuremmiksi, kylmenee selkäni entisestään. Nyt tunnen miten yö ja pimeys silittävät selkääni, tunnen miten yö armahtaa minut vaikken ole tehnyt mitään väärää. En uskalla kääntyä ympäri, en tiedä kuvittelenko vai kuulenko oikeasti sulkien suhinaa takanani. Tiedän vain että kylmyys tekee minut kohta hulluksi. Tuli edessäni ei auta tältä etäisyydeltä enää.

Epätoivoni kasvaa. Haluan astua liekkeihin, antaa sen ottaa minut lämpimään syleilyynsä ja karkoittaa yö ympäriltäni. En näe mitään muuta kuin liekit, kaikkialla muualla on vain mustaa. En kuule joen aaltoja enkä metsän huminaa, en haista märkää ruohikkoa ympärilläni tai omaa kylmää hikeäni. Tunnen vain olevani ahdingossa.

Nousen pystyyn ripeästi. Liekit nousevat kuin vastaukseksi yhtä korkeiksi. Yö ympärilläni vääristää kaiken ja loikkaan suoraan tuleen.
Aika hidastuu. Näkökenttäni muuttuu tuhkaksi ja tunnen miten tuli polttaa ihoni pois, paljastaen todellisen minäni. Liha ja verta. Huudan tuskissani. Kipu on niin suuri etten voi liikkua, liekit eivät karkoita kylmää, tuli asettu sen paikalle. Raastaen ja murskaten minut se muovaa minusta jotain uutta.

”Tämä on liikaa” on viimeinen ajatukseni ennen kuin tajuntani purkautuu palavan haukan muodossa niskastani. Lennän väkivaltaisia silmukoita tehden kohti jokea. En näe mitään, silmiäni peittävät liekit ovat liian kirkkaita. Haluan sammuttaa tulen joka tuhosi minut, löytää uuden olomuodon. Ikuisuuden mittaisen ajan jälkeen joen pintajännitys koskettaa liekehtivää nokkaani. Sukellan jokeen. Vesi voitehista vanhin. Polte katoaa, sen mukana katoaa myösliekkien suoma olomuotoni. Olen peurauros joka juoksee joen pinnan toisella puolella. Hengitän rauhalisesti vettä, varoen jatkuvasti lohiparvia jotka uivat vastavirtaan. Joki jakautuu kahtia ja reagoin liian hitaasti, sarveni osuu kallioon ja hajoan taas muodottomaksi.

Joki sylkee minut korkealle taivaalle ja näen miten nuotioni, rakas nuotioni, polttaa metsää. Kuin raivotautinen se niittää tammet, kuuset, koivut, kaiken mikä sen tielle sattuu. Näen myös kaukana horisontissa auringon joka pakenee kuuta. Kyllästyn sääntöihin ja rikon viimeisetkin rajat maailmassa. En ole ihminen, liekehtivä lintu enkä virran peura. Olen susi joka juoksee taivaanrannan punaisilla hiekoilla, olen karhu joka nukkuu ikuista unta kuun pimeällä puolella. Olen auringossa sukeltava sinivalas ja avaruuden pimeydessä lipuva mustekala. Olen kaikkivoipa. Olen kaikki. Olen yksilö. Olen yhtäkkiä hyvin vähän. Olen hienointa mitä olet ikinä minusta sanonut ja olen suurimman inhosi alku ja juuri.

Kutistun, muutan muotoa, hajoan ja kokoan itseni. Olen taas nuotion ääressä. Liekit ovat poissa, niin myös pimeys. On vain tuhkaa ja savua. Ei ole kylmää tai kuumaa, on vain mitäänsanomaton harmaa. Ei ole mukavaa tai epämiellyttävää. Ei ple mitään syytä tehdä mitään, eikä ole syytä jättää tilannetta tähän.


-Andaras

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti